Det hittills enda stumpianot i Klaverens Hus samlingar är donerat av pianisten Tore Uppström (KH 192). Det fungerar som övningsinstrument med fem stumma oktaver och ligger i en uppvikbar låda, som vilar på ett stativ av trä. Det är tyskt och bör kunna tidsbestämmas med hjälp av patentnumret. Tore fick det vid 1960-talets slut av pianisten Astrid Berwald (1886-1982) i samband med att han intervjuade henne för sin bok Pianister i Sverige (tr. 1973). Astrid Berwald, sondotter till tonsättaren Franz Berwald (1796-1868), sägs i sin tur vid något tillfälle ha lånat ut det till Wilhelm Stenhammar (1871-1927), välkänd pianist, tonsättare och dirigent. Genom dessa tonkonstnärer förmedlar stumpianot ett unikt stycke svensk pianohistoria och pianokultur.
- Hem
- Allmänt om samlingarna i Klaverens Hus
- Arkiv och bibliotek vid Klaverens Hus
- Efterlyses!
- Fakta om klaver
- Industriminnen i Klaverens Hus
- Insamlingsmetodik
- Instrument
- Allmänt om hammarinstrument
- Harmonier
- A.G. Rålin, Åmål Salongsorgel (spegelharmonium)(ca 1915) KH 167 (2004)
- A.N. Östlind Arvika, kammarorgel nr 130 (KH 145)
- Dokumentation av harmonierna i Klaverens Hus samlingar
- Mason & Hamlin – J.P. Nyström ca 1875/ca 1895
- Östlind & Almquist, Arvika, salongsorgel serienr 1287 (ca 1895), KH 390 (2007)
- Östlind & Almquist, damskrivbordsorgel nr 1455 från 1895
- Skandinaviska Orgelfabriken, praktorgel nr 4303 från ca 1891
- Klavikord
- Självspelande instrument
- Specialklaver
- J.P. Löfberg & Co. praktpiano nr 438 ca 1896 (”svanhalspianot”)
- C.G. Nyström
- Evenemang
- Film
- Föredrag
- Forskning
- Fotoalbum
- Klaverens Hus
- Konferenser
- Konst för öga och öra
- Kontakt
- Kunskapsbank
- Om oss
- Öppet
- Utställningar